UPAYA MENINGKATAN HASIL BELAJAR LOMPAT JAUH MELALUI MEDIA AUDIO VISUAL PADA SISWA V SDN 101967 PETUMBUKAN TAHUN AJARAN 2021/2022
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimanapeningkatan hasil belajar Lompat Jauh Melalui Media Audio Visual pada siswa kelas V SDN 101967 Petumbukan Tahun Ajaran 2021/2022. Waktu penelitian dilaksanakan pada bulan Agustus 2021. Objek dalam penelitian ini adalah siswa kelas V dengan jumlah siswa 25 orang yang terdiri dari 12 orang siswa laki-laki dan 13 orang siswa perempuan yang akan diberikan tindakan berupa Media Audio Visual terhadap hasil belajar Lompat Jauh.
Berdasarkan hasil belajar siswa pada siklus I dilakukan tes hasil belajar I dapat dilihat bahwa kemampuan awal siswa dalam melakukan teknik Lompat Jauh masih rendah. Dari 25 orang siswa terdapat 15 orang (60%) yang telah mencapai ketuntasan belajar, sedangkan 10 orang (40%) belum mencapai ketuntasan belajar. Dengan nilai rata-rata hasil belajar siswa adalah 76,3. Sedangkan pada siklus II dapat dilihat bahwa kemampuan siswa dalam melakukan tes hasil belajar secara klasikal sudah meningkat. Dari 25 orang siswa terdapat 22 orang (88%) yang telah mencapai ketuntasan belajar, sedangkan 3 orang (13%) belum mencapai ketuntasan belajar. Dengan nilai rata-rata hasil belajar siswa adalah 80,7, sehingga terdapat kenaikan 25% hasil belajar dari siklus I ke siklus II.
Kata kunci :Lompat Jauh, Media Audio visual.
ABSTRACT
This study aims to find out how to improve the long jump learning outcomes through audio visual media in fifth grade students at SDN 101967 Petumbukan for the 2021/2022 academic year. The time of the research was carried out in August 2021. The object in this study was class V students with 25 students consisting of 12 male students and 13 female students who would be given an action in the form of Audio Visual Media on the long jump learning outcomes.
Based on student learning outcomes in the first cycle, the first learning outcomes test was carried out, it could be seen that the initial ability of students in performing the Long Jump technique was still low. Of the 25 students there are 15 people (60%) who have achieved mastery learning, while 10 people (40%) have not achieved mastery learning. With the average value of student learning outcomes is 76.3. Meanwhile, in the second cycle, it can be seen that the students' ability to perform classical learning outcomes tests has increased. Of the 25 students there are 22 people (88%) who have achieved mastery learning, while 3 people (13%) have not achieved mastery learning. With the average value of student learning outcomes is 80.7, so there is a 25% increase in learning outcomes from cycle I to cycle II.
KEYWORDS: Long Jump, Audio Visual Media
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)DOI: https://doi.org/10.38114/josepha.v2i2.157
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JOSEPHA: Journal of Sport Science And Physical Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
STKIP PAMANE TALINO
Hilir Ktr., Kec. Ngabang, Kabupaten Landak, Kalimantan Barat 79357
Copyright @2019 Journal of Sport Science and Physical Education (JOSEPHA)

FLAG COUNTER
